Saturday, November 27, 2010

Why??

                                                    menikmati air nescaffe d tgh hari,,,
                                                   bersantai-santai sblm kembali 
                                                   mengadap nota2 yg bertimbun,,

                                                     tetiba..terpikir pulak 
                                                    terpikir,,teringat dan bermacam2 ter lagi...
                                                     saya ni .............
                                                                      
     
                                                     .........................


Orked.. kenapa dgn Orked sebenarnya
Setelah segala apa kurniaanNya yg Orked nikmati
Orked masih tidak bersyukur
Oh..mungkin hati dan mulut berkata "ye saya bersyukur"
tapi pengaplikasian syukur itu dimana??

Hati  Orked mungkin berkata.."ye saya nk jd baik..jd solehah..sebagainya.."
tapi apa yg Orked buat utk berubah??
pastu akan mula mencari alasan utk menyedapkan hati..
menyalahkan persekitaran dan sebagainya..
padahal..Orked takut utk berubah..takut utk menghadapi respon2 dari masyarakat..
takut untuk meninggalkan kebiasaan dan rutin hidup selama ni
takut untuk keluar dari kepompong hidup.
Orked malas nak berubah..tidak berusaha mencari inisiatif 
mendaptkan input2 untuk berubah ,kan??

Allah SWT suruh amal maaruf..nahi mungkar ,tapi Orked?amal mungkar  
Orked mungkin baca banyak buku/artikel agama
berdiskusi dengan rakan2 ttg isu agama
tapi berapa banyak dari ilmu yang Orked dapat dari  pembacaan
 dan perkongsian  tu Orked amalkan?
Ingatlah Orked..Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah
lebih baik ditebang sajaaaa..

Pastu Orked kan seorang kakak..Orked ada tanggungjawab
 utk didik adik Orked jugak
Kalau dah Orked pun x betul..macam mana nk didik adik..?
Tu baru adik..macam mana pulak kalau Orked bekerja nanti,.,
kan Orked nak jadi cikgu
So..menjadi tanggungjawab orked untuk didik student Orked 
bukan sahaja dr segi ilmiah tp jugak rohaniah.
Tu baru peranan sbg kakak..bakal cikgu..
peranan lain?kawan? anak? adik?
banyak lagi yang dipertanggungjawabkan
pernah x Orked amek peduli?

Orked kata nk pasangan hidup yang soleh..pastu dgn keadaan Orked sekarang ni..
Orked rasa Orked layak ke untuk mereka??
Pastu kan dulu orked dah baca artikel pasal golongan-golongan lelaki yang akan ditarik
 ke Neraka oleh perempuan..dan baca kan?
Orked nak ke abah, abang, adik..yang Orked kata Orked sayang tu masuk 
Neraka kerana kejahilan dan kelalaian Orked??
Lebih penting lagi..Orked sendiri..dah terasa kebal sangat ke diri tu 
utk merasa api Neraka????

                Berubahlah selagi ada masa dan kesempatan..
           Kita x tahu bila ajal bakal menjemput kita.
                                                 





Tuesday, November 23, 2010

m okay!



"Que sera sera
whatever will be..will be
The future's not ours to see
Que sera sera"


Monday, November 22, 2010

Life: Bila Exam...

Hari ni fes paper exm...nasib laaaa apa yg baca tu semua kluar..selamat...kalau x hancus..huhu
esk pun ada satu lagi paper,,,phonetic lak tu..adei dei dei....susah bah subjek ni...
xbaca pape pun  lagi...cuti study week betul2 menjadi stido week..aiseh,,

Masa balik cuti ari tu..kemain lagi laaa...satu beg bawak balik buku.
las2 jangan kata baca...belek pun idak..kih3
pastu balik kampung..usung lagi beg2 buku terbabit ke kampung dgn harapan nk stdy di sinun.
apakan daya..sungguh meriah d kampung,,,x menyempat nk baca buku terbabit..
pastu balik kolej angkut semula buku2 terbabit ke sini..
bersiar2 sakan laa buku terbabit..haha

Dan sekarang..mula laa rasa gelabah...nk exm baca apa pun x lagi..
arghh...ketensyenan melanda..
sapa suruh x stdy...kan padan ngan muka tu..huhu...


p/s : jangan tiru macam saya...haha..oh..harus stdy dulu!

Monday, November 1, 2010

Nostalgia : Mainan

Masa kecik2 apa permainan yang sering anda maen?

Lego...ni laa antara mainan yg saya slalu main masa kecik
buat mcm2 objek ngan lego ni
buat kapal..pistol...raksaksa...kih3

Plastesin...hehe..ni pun mainan zaman kecik2 gak ni
ni lagi bes main drp lego tu..sebab lagi senang nk bentukkan dia
dulu2..dapat plastesin je..mesti buat bentuk karipap..kui3
pastu mak mesti marah2 maen ni sbb plastesin tu melekat kat carpet..
pastu x lama pastu ada lak menan poly doh tu..dlu lagi tringin nak
xdpt2..hahah..membazir mak kata.

pastu bler besar dah sikit..maen pistol plak..dlu2 mmg femes laa main pistol
bleh dikatakan sume kawan2 masa tu ada pistol menan ni..
macam2 versi pistol mainan ada..pistol air..pistol yg macam gmbr kat atas tu..
pistol yang ada lampu nyala siap ngan sound pun ada..haha..
ingt klu dlu2..kul 5.30 ptg tu siap2 dah pistol lam poket sluar..nk g maen
ala2 gerak khas gitu..kih3

haaa..ni lagi satu nostalgia punye menan..patung askar,hehe
slalu maen ni ngan abang..patung ni kan statik je..pastu kami susun laa
ala2 nk berperang g2..pastu wat laa sound tembakan sndiri..hahha
pastu baling la askar tu..sampai melayang2 konon2 kene tembak..hahahaaha

ni menan yg paling suke main..hahah..rasanya sume budak2 perempuan pun suke
maen anak patung kertas ni masa kecik2..tapi dulu tensyen gak laa sbb kene maen 
sorang2 jemane laa abang nak maen mende ni..dia g koyak2 kan 
mende ni ada laa..hoh.!!.sgt nakal beliau
pada masa itu..selalu cabut kepala ank ptg saya

pastu biler zaman moden skit..maen ni plak..hehe
oh..skateboard pun ada..tp mak sorok..sebab.
pasu bunga dia slalu pecah kene langgar ngan skateboard..
haha =))

dan...walau semoden mana pun zaman..(masa kecik2 laa)
kalau g kedai runcit or pasar raya..tetap nk jugak beli ni..
Tora n Ding Dang...ahhaa
punye laa mahal mende ni..2 hengget..padahal isi dalam tu
ciputttt jeee..hahhaa

Hurm..bila tengok2 situasi sekarang,,jarang nampak budak2 maen menan2 sebegini..
budak2 skang celik mata je..maen playstation ,,online game..moden dah sume
tu laa kata org..zaman dah berubah dunia dah maju.. tp kenangan lama 
ttp tersemat indah dalam ingtan,,,
ohoo..ter"bersastera" pulak..hahhaa









Sunday, October 31, 2010

Life : Nak Tengok Bola..(T_T) Part 2

  

  Memandangkan isu bola sepak Liga Malaysia masih lagi hangat diperkatakan..jadi saya tergerak hati untuk mendapatkan sedikit info tentang sukan bola sepak ni. Hasil daripada pembacaan saya..terdapat pelbagai spekulasi mengenai sejarah sukan bola sepak..antaranya:


  1. Sejarah bola sepak dikatakan bermula sejak daripada zaman Dinasti Han di China pada kurun ke-2 Sebelum Masehi. Ketika itu ia dimainkan oleh para tentera Dinasti Han sebagai aktiviti untuk mengekalkan kecergasan para tenteranya. Permainan tersebut dimainkan dengan cara menendang bola ke dalam jaring kecil. Orang-orang Greek dan Roman purba juga dicatatkan pernah bermain permainan seumpamanya yang melibatkan 27 orang.
  2. Menurut Bill Muray, pakar sejarah sepak bola, dalam bukunya The World Game: A History of Soccer, sepak bola sudah dimainkan sejak awal Masehi. Saat itu, orang-orang di era Mesir Kuno sudah mengenal permainan membawa dan menendang bola yang dibuat dari buntalan kain linen. Sejarah Yunani Purba juga mencatat ada sebuah permainan yang disebut episcuro, permainan menggunakan bola. Bukti itu tergambar pada relief-relief di dinding museum yang melukiskan anak muda memegang bola bulat dan memainkannya dengan paha.
  3. Permainan ’sepak-menyepak’ di England dicatatkan seawal 1300-an, yang ketika itu hanya dimainkan dengan menendang kepala musuh yang dipancung. Pada zaman pertengahan, ia kemudiannya berkembang menjadi permainan bola yang membolehkan pemainnya menendang, menumbuk, menggigit dan memukul. Setelah permainan tersebut menjadi ganas, ia telah diharamkan oleh King Edward ke III, manakala di Scotland, King James I telah mengharamkannya pada 1424.
   Selain itu saya juga tertarik dengan fakta (atau mungkin juga pandangan semata2) tentang mengapa manusia mudah tertarik dengan permainan berunsurkan bola.Seorang pakar psikologi mendakwa bahawa   manusia memang suka kepada benda yang berbentuk bulat. Kalau kita perhatikan..bayi dan kanak-kanak akan suka bermain dengan sesuatu yang mudah bergolek berbanding benda berbentuk lain. Malah, jika menghadapi tekanan kita disarankan memegang bola, guli atau seumpamanya untuk menghilangkan tekanan tersebut. Jadi x hairan laa kalau sukan bola sepak digilai ramai..[logo yahoo messenger pun bulat..hehe..no wonder la kan klu jadi "hantu" chatting..=)) ]

  Jadi persoalannya di sini..adakah salah kita menonton/ meminati sukan bola sepak? Menurut pendapat saya..tidak salah kalau sekadar meminati..tetapi jika sampai tahap fanatik tu..mungkin boleh menjadi salah laa..bak iklan coca cola tu..makan bola..tidur bola..segala-galanya bola laa.Kita boleh lihat sendiri senario harian masyarakat kita,,di kedai kopi..bilik darjah dan boleh dikatakan di mana2 tempat org sibuk memperkatakan tentang bola.Lebih hebat lagi bila menjelangnya World Cup..sanggup tak tidur nk tengok game bola. Mungkin akan ada yang bertanya,,salah ke x tidur?hehe.. x salah tapi perasan atau tidak..di sini kita boleh membuat perbandingan. Pernah ke kita x tidur sebab nak mengaji Al- Quran? pernah x kita kunci jam sebab nak bangun solat tahajud di sepertiga malam? pernah x kita rasa x sabar2 nak tunggu waktu solat ?( bulan puasa je laa sume x sabar tunggu waktu maghrib).Pernah tak?Jadi di sini sebenarnya jelas menunjukkan kita lebih mementingkan urusan dunia daripada urusan agama/akhirat.Ingin saya tekankan di sini..xsalah meminati atau bermain sukan bola sepak atau apa2 sukan kerana x dinafikan sukan mampu memupuk semangat kerjasama..perpaduan dan mendatangkan kesihatan selagi kita meletakkan agama dan syariat Islam di puncak teratas kehidupan.
   
    Itu al-kisah lelaki..perempuan pulak..lebih kurang jugak sebenarnya..mungkin mereka x sebok2 pasal bola (biasanya wanita sebok2 hal pemain bola je..mane yg hensem dia kenal la..yg x tu..almaklum laa..huhu) tapi trend hariannya berkisar pasal cinta..make up..haa..lagi satu..band korea..suju laa snsd laa..ape2 laa..(wah tau plak saya..kui3)

   Dipendekkan cerita..susah laa nak jumpa orang/komuniti yang duduk bersama-sama membincangkan masalah atau persoalan agama.Malahan kat masjid/surau pun masih lagi rancak mereka membincangkan hal duniawi..Lebih menyedihkan bila mana orang2 yang cuba menghidupkan agama diperlekehkan oleh saudara seagama sendiri..mula laa terdengar suara2 berkata "eleh..macam bagus sangat ".."kolot gler dgr nasyid" .."ermm..xpe laa..awk je laa jadi baik..saya biarla masa menentukan" ..sungguh sampai hati mereka berkata begitu..tidak sedarkah mereka agama yang diperjuangkan/ dihidupkan oleh mereka yang menyampaikan itu adalah agama mereka jugak!

   Saya mungkin orang yang tidak layak untuk membicarakan hal ini atau mengkritik sesiapa pun jua tapi coretan ini hanyalah sekadar peringatan kepada diri sendiri ( yang juga tergolong dalam situasi di atas) dan kepada para sahabat seagama sekalian. Jika ada salah silap yang saya lakukan samada sedar atau tidak..saya juga mengharapkan teguran dan nasihat daripada rakan2 sekalian.Tidak salah kalau kita saling tegur-menegur ke jalan kebaikan kan? ^_^.  

   Mungkin jugak apabila membaca ini, ada yang akan kata..ada aku kesah????hehe terpulang..tapi saya kisah..kenapa saya kisah?? menjawab persolan ini..saya meminjam kata2 saudara Hilal Asyraf di dalam novelnya yg bertajuk Sinergi.
                                                                                     
                                                                                  
 kenapa saya kisah..kerana:

"Aku dengan kau 
adalah tanggungjawab aku kepada Allah SWT.
Kenapa aku tidak melepaskanmu?
Jawapannya hanya satu
Sebab aku saudara kamu."


p/s :  " Dan berikanlah peringatan , sesungguhnya peringatan itu bermanfaat 
untuk orang yang beriman" (Adz- Dzariyyat : 55)


Life : Nak Tengok Bola..(T_T) Part 1

kisah suatu malam ( 30 /10/2010)

" ish..malam ni bola laaa..final tu
mesti laa nk kena tgk..camaner yep??"

pastu kebetulan housemate ajk g beli makanan..dan sy setuju laa nk teman..
sbb kt kedai makan mst ada tv..dan mesti laa leh tgk bola..kui3  

"haa..boleh je..no hal..
kebetulan akak pun nk beli mknn gak"

kt kedai tu..dalam hati punye laa harap..supaya lmbt laa skit abg tu masak
so leh laa tgk lame skit bola..hahha..tp malangnya..cpt pulak dia
masak ari tu huhuh..pastu masa nk byr kat kaunter tu..dan dan je pemain n.9 rembat gol
aiyakkkkk..kuciwa seketika..

"oh..tidakk..nehi he babuji....uhuk2"

pastu..saya pun balik laa ke bilik..hajat d hati mmg nk stay tgk bola..tp 
memandangkan ramai lelaki2 di situ,,maka..sy memilih utk balik laa
tp dalam hati..meronta2 rasa jiwa nk tgk..ahaksss
pastu nk hilangkan rasa stress tu..saya ber ym-ing laa seketika..
tp ttp x leh tenangkan perasaan ni
(sbb ada kwn saya tu kannn....dia provoke,,kata kelantan sure kalah laa..)


"haishh..bolaa bolaaa..mintak2 laa menang..fuhh"

dan beberapa minit.(atau jam) kemudian..kawan ym saya memberitahu bahawasanya
Kelantan menang,,haha,yess yess dan yess lagi,,,

"yeayyyyy...!!!"

gembira x terkata mendengar berita itu,,setelah sekian lama..berjaya jgk team bola
sepak Kelantan meraih kemenangan..terharu jgk tgk sokongan drp org2 kelantan
yg sanggup g ke stadium walaupun mereka duk jauh..demi nk support team bola sepak kelantan.
dan,,malam tu sy leh tdur dgn happynya..hilang dah rasa kecewa sbb xleh tgk game terbabit..

"kroh2. hiu hiu hiu..."

p/s : seketika saya berfikir.. keresahan hati memikirkan kemenangan team bola
 sepak pilihan adakah sama dengan keresahan hati memikirkan nasib 
ummat Islam yang berliku hidupnya dibawah 
cengkaman musuh2 Islam dalam serba kedaifan dan yang rosak akhlaknya 
di negara maju,,bertopengkan nama Islam semata-mata.






Friday, October 29, 2010

Ragam: Cerita Hantu


sembang2 kakak dan adik(sebelum)
 : oo degil yer..harggghh..hantu..meh amek budak ni..
                            huh..jaga2 laaa..jap g hantu amek dia..hantu suka makan 
                            bdk degil!!
   : huaaaaaaaaa....nanak antu..takutttttt..huwaaaaa!!!
______________________________________________________________________

Hehehe..pernah x mengalami atau melakukan aksi seperti di atas ni..? Kalau saya perhatikan..sebenarnya agak ramai yang menggunakan tektik semacam ini untuk menakutkan anak2 atau adik2 mereka.Tujuannya supaya anak/ adik mereka dgr dan patuh pada nasihat ibu bapa/kakak/abang/yang seangkatan dengannya.

Saya ingat lagi..masa saya kecik2 dulu..sebab saya ngan abang selalu buat bising..jadi adik kami xleh tidur..dan mak larang2 kami xdgr jugak..mesti mak kata gini "bokbong..mari ambik budak degil ni.." xpun mak kata "cpt tidur,,bokbong ada duk luar tu..nk makan bdk x tdo" hua3..sesungguhnya sampai sekarang saya tidak tahu apakah bokbong itu..?? 

Okep berbalik kpd tujuan asal sy menulis entry ni..adakah anda tahu atau sedar bahawasanya budak2 kecik ni mereka berada dalam keadaan diantara percaya dan xpercaya. Jadi, apa yang ditanam oleh ibu bapa atau org sekeliling mereka, itulah yang menjadi kepercayaan si anak. Jadi sekiranya kita nak anak kita percaya dan beriman kpd Allah SWT ..pupuklah kepercayaan mereka dalam meyakini Allah AWT. Ramai yang kreatif  dalam mereka2 cerita hantu..so y not gunakan kekreatifan anda itu untuk create formula bagaimana nk terapkan ilmu akidah, tauhid dan sebagainya dalam diri anak2.. 

Oh hampir saya terlupa...sedari atau tidak..perbuatan menakutkan anak2 dgn perkara2 hantu ni sewajarnya/seharusnya/semestinya dielakkan kerana dikhuatiri perbuatan ini akan mempengaruhi keyakinan dan keimanan  anak2 terhadap Allah SWT..iaitu lg takut dan percaya akan kewujudan hantu.
_________________________________________________________________________


sembang2 kakak dan adik (selepas)
 : jangan nakal2 okep??Allah SWT sayang budak budak yang baik..
                        yang patuh pada ibu bapa ...

     : Okepp...




 p/s : terfikir pasal ni bila musim stdy week ni org sibuk2 cite pasal hantu..
histeria sana....histeria sini..







Thursday, October 28, 2010

Baru Saya Tahu : Kuih Tradisional

Beberapa hari yang lepas..saya ada ber-ym dgn seorang kawan dan entah macam mana
kami terbincang pulak pasal isu kuih- muih..Bermula dari situ, baru saya tahu bahawasanya 
banyak nama-nama kuih yang saya x tahu..huhu..kadang2 tahu ngap je..
dan mb jugak kerana sy kurem gemar memakan kuih-muih..oleh yang demikian..
 saya pun ada laa gugu gaga google nama2 kuih tradisional kelantan ni.
Berdasarkan pemerhatian dan sedikit info daripada kawan-kawan..saya mendapati
 kebanyakkan kuih adalah berbeza pada namanya sahaja bagi setiap negeri..
tapi disebabkan i am a kelantanese..so nama2 kuih yang bakal saya
 sebutkan d bwh adlah mengikut sebutan atau dialect kelantan..(^_~)

BARU SAYA TAHU :

ni name nye pulut pagi...
lame x makan kuih ni...

ni pulut sekaya atau dikenali jgk sebagai kuih seri muka..
ada jgk yg part ats dia warna koko..yg tu kot laa sekaya..ni seri muka..
kui3..teka je ni

ni pulut lepa..atau dikenali jgk sbg pulut panggang

ni kuih bom..xtau org lain pggl kuih ape..tp mak sy pggl ni
kuih bom..huhu..

ni kuih bunga tanjung..

ni namenye nekbat..

ni..kuih bronok..huhu..ye ke idak ni..
apekah name kuih ni lam bhs standard ye?
huhu

ni..name nye sagupal..ni pun tringin nk tahu
org negeri lain pggl ape kuih ni??

sebenarnya ada banyak lagi kuih-muih tradisional kelantan..ni beberapa d antaranya lah..saya percaya
negeri2 lain pun mesti ada gak kan kuih ni..tp maybe namanya dah jd lain..


p/s : berhati2 memilih makanan..pastikan ianya halal. 
Dalam Al- Quran ada ayat yang menyatakan
"Wahai manusia, makanlah dari apa yang ada di bumi Allah ini, 
yang halal dan baik-baik. 
Janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan kerana sesungguhnya 
syaitan itu adalah musuh kamu yang paling nyata."
(surah Baqarah : 168)










Life : 1-6-12

Allop hai.....

minggu yang memenatkan sudah hampir berakhir
tggl nk stdy for final exm je lagi..
pastu rest seketika sebelum kembali mengadap assgmnt..
jadi masa2 terluang yang ada ni..saya dan bdk2 rumah rancang laa
buat 1 jamuan rumah..sebab sebelum ni kami jarang dapat berkumpul same-same
semua sibuk..jadi ni laa masanya nak merapatkan hubungan silaturahim..heheh
jadi..diskas punye diskas..berjaya jugak laa jamuan tu diadakan pada hari rabu yang lalu..
tentatif program adalah seperti berikut..ngeh2 :

*masak sama2
*sembahyang maghrib dan isyak berjemaah
*sembahyang hajat 
* bacaan surah Yassin
*makan2
*aktiviti tukar2 hadiah

(antara bhn2 yg digunakan utk masak bihun sup..)

(antra mknn yg dah siap hidang..)

(  ni sesi tukar2 hadiah...^_^  )

secara keseluruhannya..jamuan ni berjalan dgn lancar..dan sume org hepi..
hepi2 jugak..study jangan lupe okeh? hehe 

T.A.M.A.T

p/s : sedetik bersama seabad terasa.





Tuesday, October 26, 2010

Review : Warna dan Waktu Solat


Di Keheningan malam...

rummate : prasan x..kebanyakkan tadika byk guna warna ungu?

saya : ye ke? bukan ke warna ungu ni dikaitkan dengan kemurungan,,kesedihan ke?

pastu berlanjutan laa perbualan kami tentang warna2 ni..macam2 teori warna keluar.dan saya pun google laa macam2 pasal warna ni..dan saya terjumpa artikel ni..yang mana menarik perhatian saya.sebab..biasanya orang cakap pasal warna dan personaliti..tp yang ni..penulis kaitkan warna dengan alam dan solat..klu free2 tu sila laa bace yer : 


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.
Waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.
Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur.
Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
Waktu Isra’ & Dhuha : Warna alam seterusnya berubah ke warna hijaudan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?
Waktu Asar : Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita 
Waktu Maghrib: alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tida k berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis(infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
Waktu Isyak : alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasukifasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.
Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya . 
Dipetik daripada : http://abuaiman.wordpress.com/


p/s : akhirnya kami buat konklusi : ungu = kanak-kanak ribena....

Life : Jangan Bersedih

 Orked rasa sedih ke ??
"yep saya..."
kenapa orked sedih...?
"erkk.........."

Kenapa sedih?
rasa diri serba kekurangan?
xdapat apa yang diingini?
hurmmm...cuba lihat sekeliling...kenalan2 kita..
bibir mereka mungkin sentiasa dihiasi dengan senyuman indah..
tapi deep inside..siapa tahu kan??
ramai lagi yang ada masalah tapi mereka tetap sabar menghadapi hidup ni sehingga
tak kelihatan rona-rona kesedihan di wajah mereka..
(sy pernah jumpa org yg sebegini,,so kagum)
tapi lagi ramai saya jumpa orang yang mengeluh...(saya juga begitu kdg2)

               
          #kita merungut adik kita nakal- org lain mungkin x pernah memliki adik-beradik

#Kita merungut byk homework- org lain mungkin x berpeluang nk belajar/bersekolah pun

# kita makan makanan yang x best- org lain mungkin tiada apa yang dimakan pun

#kita terpaksa jalan jauh nk ke kls/tmpt kerja- org lain mungkin hilang upaya dan terpaksa
bergantungg hidup pada orang lain

#kita rasa x cukup dgn kasih syg ibu bapa- org lain mungkin x pernah melihat wajah ibu bapa
mereka apatah lagi merasai kasih sayang mereka.

Jadi..janganlah sentiasa rasa "down"..bersyurkurlah dengan apa yang kita miliki.
Hidup ni adalah pentas ujian..jangan hanya membandingkan diri dengan tuah orang.
Pandanglah juga mereka yang lebih kurang bernasib baik drp kita..
semoga ia akan mendatangkan keinsafan..

ada paham Orked??
"ye...paham sudaah"

p/s: Firman Allah SWT : "Dan sungguh akan kami berikan cobaan kepadamu
dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.
Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar"
(Al-Baqarah: 15)



Monday, October 25, 2010

Life : "Orked, sila study"

Hari ni saya bgn awal2 pagi (awl dr biasa laa..kui3)...bersiap2 dgn penuh semangat nya...nk g kls..
        sbb hari ni kls terakhir dgn pensyarah tu..

(llalalalalala)

sampai kat kelas...ketua kumpulan bagitau..kls cancel..adesss..
men"down"kan semangat kami semua tul laaa...
Dr. xde kt kampus..ingt ari las ni nk laa salam2 dlu ngan beliau...

("alaa...Dr. xde lakk..xleh laa nk salam2"...
(dlm ati:ceh,awat x bg tau awl2..xyah ssh2 nk bgn awl2 pg))
kuang3

Pastu on da way balik kolej tu,,kt ats bas,,,terdengar laa plak satu lgu bes ni kt radio
xtau tajuk lgu dia apa...tp lirik dia cam ni laa lbh kurang..
"burung2 camar..hiburkan hatiku....burung2 camar....blaaa blaaa
hanya dia..diaaa...blaa blaaa"kih3
pastu set dah otak ni...balik kolej nk gugu gaga google lagu ni....
tp x jumpaaa...ohooo...agak ke-frust-san yerr..

hurmmm,,,apadaa orked ni...
eh,,esok orked ada test phonetic kan?kan?
subject tu ssh kan?kan?


("eh ye ke??esk ke?a'aah laa...terbuat2 lupe lak")

pastu orked  x stdy lg kan?
sibuk online..gugu gaga google mende ntah pape kan???
dah pandai sgt laa tu kan??

("mane ade orked pandai,,,,,,")

ooo..xpandai yer??
dah tu kenapa x g study???
menulis blog bagai...stdy malas plak
haipppp!!!

("huhu,,,ye la..ye laaa...nk stdy r ni"

p/s: Barangsiapa berjalan untuk menuntut ilmu, maka Allah SWT akan 
memudahkan baginya jalan ke syurga (Hadis Riwayat Muslim)