Thursday, October 28, 2010

Baru Saya Tahu : Kuih Tradisional

Beberapa hari yang lepas..saya ada ber-ym dgn seorang kawan dan entah macam mana
kami terbincang pulak pasal isu kuih- muih..Bermula dari situ, baru saya tahu bahawasanya 
banyak nama-nama kuih yang saya x tahu..huhu..kadang2 tahu ngap je..
dan mb jugak kerana sy kurem gemar memakan kuih-muih..oleh yang demikian..
 saya pun ada laa gugu gaga google nama2 kuih tradisional kelantan ni.
Berdasarkan pemerhatian dan sedikit info daripada kawan-kawan..saya mendapati
 kebanyakkan kuih adalah berbeza pada namanya sahaja bagi setiap negeri..
tapi disebabkan i am a kelantanese..so nama2 kuih yang bakal saya
 sebutkan d bwh adlah mengikut sebutan atau dialect kelantan..(^_~)

BARU SAYA TAHU :

ni name nye pulut pagi...
lame x makan kuih ni...

ni pulut sekaya atau dikenali jgk sebagai kuih seri muka..
ada jgk yg part ats dia warna koko..yg tu kot laa sekaya..ni seri muka..
kui3..teka je ni

ni pulut lepa..atau dikenali jgk sbg pulut panggang

ni kuih bom..xtau org lain pggl kuih ape..tp mak sy pggl ni
kuih bom..huhu..

ni kuih bunga tanjung..

ni namenye nekbat..

ni..kuih bronok..huhu..ye ke idak ni..
apekah name kuih ni lam bhs standard ye?
huhu

ni..name nye sagupal..ni pun tringin nk tahu
org negeri lain pggl ape kuih ni??

sebenarnya ada banyak lagi kuih-muih tradisional kelantan..ni beberapa d antaranya lah..saya percaya
negeri2 lain pun mesti ada gak kan kuih ni..tp maybe namanya dah jd lain..


p/s : berhati2 memilih makanan..pastikan ianya halal. 
Dalam Al- Quran ada ayat yang menyatakan
"Wahai manusia, makanlah dari apa yang ada di bumi Allah ini, 
yang halal dan baik-baik. 
Janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan kerana sesungguhnya 
syaitan itu adalah musuh kamu yang paling nyata."
(surah Baqarah : 168)










No comments:

Post a Comment

Post a Comment